Kedves Hallgatók!
Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjában működő MTA TK „Lendület” Research Center for Educational and Network Studies (RECENS) gyakornoki programot hirdet.
A gyakornoki program lehetőséget nyújt arra, hogy a hallgatók bekapcsolódjanak az MTA Lendület Program keretében indított „Verseny és negatív hálózatok”, és a „Rákosi rendszer hatalmi hálózatai”, vagy az ERC (European Research Council) által támogatott „Pletyka és a reputáció dinamikája közösségekben” témáját kutató vizsgálatainkba, így értékes tapasztalatokat szerezzenek.
A gyakornokok a kutatócsoport mindennapi tevékenységében, a félév során felmerülő feladatokban vesznek részt, emellett érdeklődésüknek megfelelően valamelyik kutatási témába mélyebb betekintést nyerhetnek, illetve szerepet vállalnak a kutatási téma kidolgozásában és lebonyolításában. A gyakornokok érdeklődése és a közös munka sikeressége alapján lehetőséget biztosítunk a kutatás témájához kapcsolódó magasabb szintű adatelemzésre (ez akár TDK-dolgozat vagy szakdolgozat elkészítését is jelentheti), pályázatírásban és egyéb projektjeinkben való közreműködésre. Az itt megszerzett gyakorlati tudás és tapasztalat ritka előnyt jelent azok számára, akik az egyetem elvégzése után kutatói-elemzői állást szeretnének. Heti rendszerességgel megtartott olvasóköreink és előadásaink pedig az elméleti tudás bővítéséhez járulnak hozzá.
Továbbá a gyakornokok számára egyéni, szakmai mentorálást biztosítunk. Minden felvett gyakornokhoz egy szenior tagunkat párosítjuk, aki közelebbről segíti a gyakornok beilleszkedését a kutatócsoportba, a kutatómunkába, és emellett szakmai tanácsokkal látja el, és személyre szabott segítséget nyújt.
A közös munka során saját kutatást / elemzést is végezhetnek gyakornokaink, majd a program végén, a gyakornoki időszak lezárásaként lehetőséget biztosítunk eredményeik előadására, megvitatására is.
Végül, de nem utolsó sorban a szorgalmas és kitartó munkát ajánlólevéllel háláljuk meg.
Konkrét kutatások / feladatkörök, melyekre a jelentkezéseket várjuk:
- Társadalomtudományi szimulációs modellek felépítése a kutatási témáinkban
Elvárások:
- legalább alapfokú programozási ismeretek
Előny: NetLogo program ismerete
2. „Pletyka és a reputáció dinamikája közösségekben”
Feladatok:
- kutatás előkészítésében való részvétel
- kódolás
- nyelvészeti kategóriák, szótárak létrehozása
- alapszintű szöveganalitikai elemzések készítése
Elvárások:
- BA vagy MA szakon tanuló (főként társadalomtudományi, survey statisztika, vagy nyelvész szakos hallgatók)
- szöveganalitikában alapszintű jártasság
- angol nyelvtudás
Előny: R programcsomag, Python ismerete, hálózatkutatási tapasztalat, cégekkel való kapcsolattartásban szerzett tapasztalat
3. „Informális kommunikáció és pletyka vizsgálata okosórák segítségével”
Feladatok:
- okosórán alapuló módszertan bővebb megismerése
- kidolgozott programok műszaki tesztelésében való részvétel
- adatelemzési módszerek megismerése és továbbfejlesztése
Elvárások:
- technikai érdeklődés
4. „Szervezeti kommunikáció, kooperáció és reputáció”
Feladatok:
- kutatás megszervezésében, lebonyolításában és az eredmények kielemzésében való részvétel
- BA vagy MA hallgató (főként társadalomtudományi szakterület, szociológia, survey statisztika, közgazdász)
- valamelyik statisztikai elemző szoftver ismerete (SPSS, Stata, R…)
- angol nyelvtudás
Előny: statisztikai elemzésben szerzett gyakorlat, R programcsomag ismerete,hálózatkutatási tapasztalat,cégekkel való kapcsolattartásban szerzett tapasztalat, angol nyelvtudás
5. Laboratóriumi döntéshozatali kísérletek
Feladatok:
- kísérletek megszervezésében, lebonyolításában való részvétel
Elvárások:
- Budapesti Corvinus Egyetem hallgatója
- angol nyelvtudás, agilitás, jó szervezőkészség
Előny: statisztikai elemzésben szerzett gyakorlat, programozási ismeretek
6. „Visszautasítások és elfogadások szerepe a tudományos hierarchiában”
Elvárások:
- statisztikai elemző szoftver ismerete (R…)
Előny: programozás iránti érdeklődés és tapasztalat adatbázisok kezelésében
A gyakornoki program időtartama: 2017. október – 2017. december
Munkaidő: változó és rugalmas, általában heti 6-8 óra
Szükséges egyéb készségek és képességek: pontosság, precizitás, jó kommunikációs készség, a társadalomtudományok, empirikus szociológiai módszerek, a kapcsolatháló-elemzés és/vagy az analitikus társadalomtudomány iránti érdeklődés. Előny, ha a jelentkező hosszabb távon is érdeklődik a kutatói pálya iránt.
A gyakornoki programban való részvételért fizetés nem jár, azonban az MTA TK „Lendület” RECENS kutatócsoport a szakmai gyakorlatról igazolást ad. Példaként említhető, hogy a Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézete elfogadja a szociológia mesterképzésen kötelező szakmai gyakorlatként. A teljesítés utólag is elszámolható.
Jelentkezési határidő: 2017. október 8. (vasárnap)
A jelentkezéseket e-mailben a mandacsko.eszter@tk.mta.hu címre (Mandácskó Eszter részére) várjuk. A jelentkezéshez szükséges: rövid szakmai önéletrajz és egy maximum egyoldalas motivációs levél. Kérünk minden kedves hallgatót / jelentkezőt, hogy motivációs levelében írja le, melyik feladatkör érdekli és ezt a döntését egy rövid indoklással egészítse ki.
A döntést megelőző szóbeli beszélgetések várhatóan OKTÓBER 10-11-én lesznek. A pontos időpontról az érintettekkel e-mailben egyeztetünk. A szóbeli beszélgetésre behívott hallgatók az alábbi cikkek közül egyet válasszanak ki és a szóbeli időpontjáig a kiválasztott olvasmányt dolgozzák fel:
Lea Ellwardt, Giuseppe (Joe) Labianca, Rafael Wittek (2012). Who are the objects of positive and negative gossip at work? A social network perspective on workplace gossip. Social Networks, Vol. 34, No. 2
Martin G. Kocher, Martin G.; Simeon Schudy; Lisa Spantig (2016) I lie? We lie! Why? Experimental evidence on a dishonesty shift in groups Munich Discussion Paper No.
Molloy, L. E, Gest, S. D., & Rulison, K. L. (2011). Peer Influences on Academic Motivation: Exploring Multiple Methods of Assessing Youth’s Most Influential Peer Relationships. The Journal of Early Adolescence 31: 13
van den Berg, Yvonne H.M. - Antonius H.N. Cillessen (2015). Peer status and classroom seating arrangements: A social relations analysis. Journal of Experimental Child Psychology 130. 19-34.
Kutatásunkról, programjainkról további információ a http://recens.tk.mta.hu/ oldalon és a csoport facebook (RECENS = Research Center for Educational and Network Studies) oldalán található.